Making them talk: Examining students’willingness to communicate in an EMI class environment through instrumental motivation

Laura V. Fielden Burns, Carmen Dorca Fornell

Resumen


Objective: Communicative language teaching (CLT) is an approach that emphasizes an active interaction in the classroom, including the practice of productive skills like interactive speaking, a skill that is particularly important in EMI classes. In this paper, we evaluated the effect of a continuous evaluation system based on receiving  points for speaking in the second language in class, which offered a more instrumental motivation, and its relationship to students’ perceived willingness to communicate (WTC) in affective, cognitive and behavioral components. Methodology. Once the points system was in place, it was used to encourage students to improve their fluency by participating in class in English, avoiding Spanish. When the course finished, a questionnaire examined their perceptions of the system and how it affected their English use in class. Results. Our results indicated a high percentage of students, 81%,who evaluated the system positively overall and who would want to continue it in the future, though lower levels of agreement were seen when looking at comfort and enjoyment. Finally, the qualitative results echo this data while offering more nuance on how the system affects students WTC. Conclusions: We conclude that the system was positive for students’ perceptions of their WTC, despite it being an instrumental motivation that looks toward a more extrinsic orientation. Originality. Our work explores the value of a positive reinforcement system that can push students to be more active about their foreign language use in class and explores an understudied area in foreign language teaching, instrumental motivation to improve students’ willingness to communicate.

Objetivo: La enseñanza comunicativa del lenguaje (CLT) es un enfoque que enfatiza una interacción activa en el aula, incluida la práctica de habilidades productivas como el habla interactiva, una habilidad que es particularmente importante en las clases de EMI. En este trabajo evaluamos el efecto de un sistema de evaluación continua basado en la obtención de puntos por hablar en la segunda lengua en clase, que ofrecía una motivación más instrumental, y su relación con la disposición percibida para comunicarse (WTC) de los estudiantes en los aspectos afectivo, cognitivo y componentes conductuales. Metodología. Una vez que se implementó el sistema de puntos, se utilizó para alentar a los estudiantes a mejorar su fluidez participando en clase en inglés, evitando el español. Cuando terminó el curso, un cuestionario examinó sus percepciones del sistema y cómo afectó su uso del inglés en clase. Resultados. Nuestros resultados indicaron un alto porcentaje de estudiantes, 81%, que evaluaron positivamente el sistema en general y que querrían continuarlo en el futuro, aunque se observaron niveles más bajos de acuerdo en cuanto a la comodidad y el disfrute. Finalmente, los resultados cualitativos hacen eco de estos datos al tiempo que ofrecen más matices sobre cómo el sistema afecta a los estudiantes de WTC. Conclusiones: Concluimos que el sistema fue positivo para las percepciones de los estudiantes sobre su WTC, a pesar de ser una motivación instrumental que mira hacia una orientación más extrínseca. Originalidad. Nuestro trabajo explora el valor de un sistema de refuerzo positivo que puede empujar a los estudiantes a ser más activos en el uso de la lengua extranjera en clase y explora un área poco estudiada en la enseñanza de lenguas extranjeras, la motivación instrumental para mejorar la disposición de los estudiantes a comunicarse.


 


Palabras clave


Enseñanza comunicativa de lenguas (CLT); Voluntad de comunicarse (WTC); Ingles como segundo lenguaje

Texto completo:

PDF

Referencias


Barjesteh, H., et al. (2012). Iranian EFL learners' willingness to communicate across different context-and receiver-types. International Journal of English Linguistics 2(1), 47.

Cao, Y. (2009). Understanding the notion of interdependenceand the dynamics of willingness to communicate Unpublished doctoral dissertation). TheUniversity of Auckland, Auckland, New Zealand.

Dearden, J.(2015).Englis has amedium o finstruction-agrowingp henomenon. British Council. https://www.britishcouncil.org/sites/default/files/e484_emicover_option_3_final_web.pdf

Elahi Shirvan, M., Khajavy, G.H., MacIntyre, P.D. (2019). A Meta-analysis of L2 Willingness to Communicate and Its Three High-Evidence Correlates. Psycholinguist Res. 48, 1241. https://doi.org/10.1007/s10936-019-09656-9

Gardner, R. C., & Lambert, W. E. (1972). Attitudes and Motivation in Second Language Learning. Rowley, MA: Newbury House.

Hernandez, T. (2008).Integrative motivation as a predictor ofachievement in the foreign language classroom. Applied Language Learning, 18(1), 1-15.

Horwitz, E. K. (2010). Foreign and second language anxiety. Language Teaching, 43, 154-167.

House, A. (2004). Learner perceptions of willingness tocommunicate (Unpublished master thesis).The University of Auckland, Auckland, New Zealand.

Javad Riasati, M. & Rahimi, F. (2018). Situational and individual factors engendering willingness to speak English in foreign language classrooms, Cogent Education, 5:1, 1513313, https://doi.org/10.1080/2331186X.2018.1513313

Kang, S.-J. (2005). Dynamic emergence of situational willingness to communicate in a second language. System 33(2): 277-292.

Khajavy, G. H., Ghonsooly, B., Hosseini Fatemi, A., & Choi,C. W. (2016). Willingness to communicate in English: A microsystem model in the Iranian EFL context. TESOL Quarterly, 50(1), 154–180.

MacIntyre, P.D. (2007). Willingness to Communicate in the Second Language: Understanding the Decision to Speak as a Volitional Process. The Modern Language Journal, 91(4), 564–576.

MacIntyre, P. D., et al. (1998). Conceptualizing willingness to communicate in a L2: A situational model of L2 confidence and affiliation. The Modern Language Journal 82(4): 545-562

Peng, J. (2014). Willingness to Communicate in the Chinese EFL University Classroom: An Ecological Perspective. Multilingual Matters.

Xie, Q. (2011). Willingness to communicate in English among secondary school students in the rural Chinese English as a foreign language (EFL) classroom (Unpublished master thesis). The University of Auckland, Auckland, New Zealand.




Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.

 Revista indizada en: Scopus, Web of Science (Emerging Sources Citation Index), DIALNET, EBSCO (Academic Search Complete, 
Academic Search Premier, Academic Search Ultimate, Fuente Académica Plus), PROQUEST (Library and Information Science
Abstracts, Library Science), REDIB, CLASE, BIBLAT, INFOBILA, Ulrichs Web, Latindex, DOAJ, Index Copernicus, JournalsTOC,
ERIH Plus, E-LIS, MIAR, e-Libros, BASE,
Google Scholar, y otros.


                           Redes Sociales
 
              
  
Indicadores de impacto según Google Scholar:
Índice h: 8; Índice i10: 3
Revista certificada por el CITMA

 

           Revista. Bibliotecas. Anales de investigación by Biblioteca Nacional de Cuba José Martí is licensed under aCreative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License.  

Creado a partir de la obra en anales.bnjm.cu

 ISSN: 0006-176X, EISSN: 1683-8947   
                               Licencia de Creative Commons